Vid störningar kontaktas Telia på telefonummer: 90 200. Prova dock att starta om allt först eftersom det kan avhjälpa många problem. Ring ALLTID och felanmäl vid störningar eftersom chansen att felet åtgärdas då ökar.
Vi har avtal med Telia för digital-TV, bredband och (om så önskas) telefoni. Avgiften för detta kommer på fakturan från samfälligheten (samfällighetsavgiften), och det enda som betalas direkt till Telia är eventuella andra tjänster. För att ert abonnemang ska sättas i drift kontaktas Telia vid inflytt för att anmäla ägarbyte. Se till att ni blir registrerade på vårt avtal och att ni inte får ut en faktura för internet och TV om ni inte beställt extratjänster.
Det som ingår i vårt avtal med Telia är internet 100/100mbit/s, två digitalboxar och ca 12 TV-kanaler. Vill ni ha fler kanaler eller om ni vill ha snabbare internet kontaktar ni Telia och beställer detta. Vilken kostnad det blir för hushållet ser ni på er Telia-inloggning.
Kontrollera så att de förra ägarna har lämnat kvar all utrustning (bredbandsswitch, switch för TV, digitalbox inklusive handböcker) när ni flyttar in.
Saknas utrustning som ska finnas i bostaden kan vi i styrelsen beställa efter detta åt er, dock utgår avgiften för utskicket på hushållet. Hushållet ansvarar själva för att återkräva pengar från tidigare boende om så önskas.
Bilden nedan visar på ett ungefär hur allt kopplas in som standard. Allt utom "Egen router" hör till samfälligheten enligt texten ovan. Bilderna ännu längre ner är exempel på hur delarna ser ut. TV-boxar finns en massa varianter beroende på årgång.
Använder man inte någon del så kan man bara skippa att koppla in den, vill man varken använda TV eller telefoni så går det att koppla routerns WAN-port direkt till fiberkonvertern.
Supporten på Telia har även koll på allt om det känns rörigt. Telefonnummer dit är 90200.
OBS! Numera är telefonin via en mobiltelefon man får av Telia, ej ip-telefoni via bredbandsjacket. (detta sedan 2022/2023)
Fiberkonverter
Inteno gammal variant
Inteno nyare variant