Bredband/IT

Störning

Vid störningar kontaktas Telia på tel: 020 - 20 20 70 (ring inte 90200). Prova dock att starta om allt först eftersom det kan avhjälpa många problem. Ring ALLTID och felanmäl vid störningar eftersom chansen att felet åtgärdas då ökar.

Avtal

Vi har avtal med Telia för digital-TV, bredband och (om så önskas) IP telefoni. Avgiften för detta kommer på fakturan från samfälligheten (samfällighetsavgiften), och det enda som betalas direkt till Telia är eventuella hyrfilmer eller andra tjänster. Det har varit en del problem med fakturor från Telia, så vi uppmanar alla att noga kontrollera så att inte bredbandet och TVn tas upp på fakturan (ni ska m.a.o. inte betala för något abonnemang). 

Det som ingår i vårt avtal med Telia är två digitalboxar och ca 12 TV-kanaler. Vill Ni ha fler kanaler eller om Ni exempelvis vill ha en digitalbox med inspelningsmöjlighet kontaktar Ni Telia. Kontrollera så att de förra ägarna har lämnat kvar all utrustning (bredbandsswitch, switch för TV, digitalbox inklusive brev med koder och handböcker samt adapter till bredbandstelefoni) när Ni flyttar in. Kontakta även Telia så att de vet att det skett ett ägarbyte.  För att hyra filmer från Telia krävs en PIN-kod 2, den har Telia, och ni kan se den på "Mitt Telia" om ni loggar in där.

Inkoppling

Bilden nedan visar på ett ungefär hur allt kopplas in som standard. Allt utom "Egen router" hör till samfälligheten enligt texten ovan. Bilderna ännu längre ner är exempel på hur delarna ser ut. TV-boxar finns en massa varianter beroende på årgång.

Använder man inte någon del så kan man bara skippa att koppla in den, vill man varken använda TV eller telefoni så går det att koppla routerns WAN-port direkt till fiberkonvertern.

Supporten på Telia har även koll på allt om det känns rörigt. Telefonnummer dit är 90200.

OBS! Numera är telefonin via en mobiltelefon man får av Telia, ej ip-telefoni via bredbandsjacket. (detta sedan 2022/2023) 

Fiberkonverter

Inteno gammal variant

Inteno nyare variant